Sex, Drugs & Internett
Spring 2016
- BA2
- Students:
- Bjørn Jonas Aasheim
- Stine Marie Eide Aronsen
- Patrick Grung
- Marlene Schjelle Holen
- Monkia Hostettler
- Amanda Ivarshøy Kovacs
- Solveig Marie Loftsgarden
- Ida Elise Harr Martinsen
- Tone Schjelderup-Krogh
- Nina Tsyboulskaia
Bjørn Jørund Blikstad
Oppgaven i dette kurset går ut på å formidle en hensikt via et presentert møblement for en gitt kontekst. Konteksten for møblementet er en situasjon som skjer en eller flere ganger i våre liv. En situasjon som dere skal finne, oppdage eller poengtere. Hensikten med oppgaven er å jobbe med effekten av materielle virkemidler og hvilken evne de har til å påvirke situasjoner og ikke minst definere dem.
Møbeltopologier beskriver på en måte en gjengs oppfatning av hva som er viktig å presisere ved livene våre. Møbler er med på å definere hvilke situasjoner vi som samfunn anser som viktige. Eller sagt på en annen måte: viktige nok til at vi vil ha møbler for dem. Eksempler på møbeltopologier vil være ting som: kjøkkenstol, kontorbord, kirkebenker, konferansebord, stuelampe, leselampe, vitrineskap, nattbord, tvbord, stumtjener, sekretær, garderobeskap, skriftestol, prekestol, hattehylle, stumtjener, parkbenker, cafebord, hagemøbler, smykkeskrin, kjøkkenskuff, skohylle, klesskap, veggklokke. Som bakgrunn for å kalle dette topologier ligger forestillingen om forskjeller på f.eks. en kjøkkenstol og en spisestuestol.
Hvor ofte må en situasjon oppstå for at vi trenger møbler for situasjonen? Er det ting som mangler? Er det ting som er overflødige? Kan man designe vekk ting? Hvilke situasjoner skal vi fortsette å definere, hvilke bryr vi oss ikke lengre om og hvilke skal endres eller redefineres?